Livet
Ovanstående är bilder av mig samt vår Thunderbird med Agneta och jag vid Nolhaga slott i Alingsås. Raymond Westring tog bilden.
Agneta och jag ombord på hjulångaren General Jacksom under en färd på Cumberland River i Nashville Tennesee 2005
NEWS NYHETER NEWS NYHETER
Att jag vänder på "steken" här och skriver om vad som hänt mig, de senaste åren, beror på att det blir så väldigt mycket att scrolla, när man är så oerhört gammal, som jag har blivit och det har hänt så väldigt mycket i livet. Men all den gamla texten och bilderna finns kvar, nedanför.
Vintern 2014 - 15 Var väldigt seg i starten. När tomtesäsongen skulle starta, så sprang jag på en stroke, med proppar i lår, arm och ljumske. Dessutom simmade det omkring ett antal proppar, i blodomloppet. Liggande på Sahlgrenska avd 135, så spädes mitt blod ut rejält och jag klarade mig från synliga efterräkningar.
Några gånger klarade jag i alla fall av att tomta. Backa I och II, Rymdtorget och Probikebutiken i Sisjön. På julafton tomtade vi även hos en familj på Eriksberg. Några bilder därifrån.
Lilla julafton, som vi brukar fira, eftersom flickorna är kommenderade hem till Mats, om dom vill ha några julklappar,
FLORIDA sommaren 2014
I juni 2014 lånade vi Pölsan Hervalls hus i Cape Coral. Till huset hörde en cirka 50 kvm pool, under ett nättält (för att hålla insekter och skräp borta), en båt, som hänger i en dävert i kanalen, vid tomtgränsen. Två Harley Davidson och två bilar. En Caprice Interceptor streetracer och en Cheva Surburban, SUV med en 5,3 liters V8 i. En bil som Agneta älskade att köra runt i.
Staden Cape Coral ligger strax väster om Fort Myer och är väldigt ung som stad. Det var två svenskättade bröder, Leonard och Jack Rosen, som 1957 flög över halvön Kingfish Point i Lee County och beslöt sig för att försöka dränera ut träskområdena och anlägga en stad där. De lät gräva över 600 kilometer kanaler, som ledde bort vattnet. Det materialet som grävdes upp, användes till att höja marknivån, som låg strax över havets. Anläggandet av staden Cape Coral 1970, räknas som en av Amerikas största planerade landskapsförändring.
I dag är det en blomstrande villastad, genomkorsad av kanaler och utan egentlig stadskärna. De två stora gatorna Del Prado Blvd och Veterans, korsar staden och gör den lättnavigerad. Flera stora köpcentra ligger utefter de stora vägarna och det är gott om restauranger och bensinstationer. Fyra broar leder över Caloosahatcee River, söderut.
På "Muscle Car Museum" Chevrolet museet, fanns alla tillverkade sorter av Corvetter. Plus en massa andra Chevor.
Nattlig transport med innbygd bar.
När vi väl hade landat, klockan halv två på natten, efter atlantflygningen, stod det en lååång Cadillac Limousine utanför och väntade på oss. Baren var välfylld. Det var Micke, som sagt till TJ att ta "firmabilen" och hämta oss. Vi rymdes inte i helikoptern.
ACn var på i huset och det var svalt och skönt inne, trots att det var hett utomhus. Vi gick omedelbart till sängs. Flickorna ville först inspektera huset och fastnade för den stora poolen. Följande morgon hjälpte Micke oss med bilen och sedan åkte vi och handlade.
Sedan åkte vi till vår "nya" bank. Florida Shore Bank hade nämligen köpts upp av den betydligt större Stongate Bank. Så vi fick beställa nya kreditkort. Låset i ytterdörren hade gått sönder, så Agneta åkte till Lowes och inhandlade ett nytt, som vi monterade. Därefter hyrde vi en "kydoped", på Advance Mobility, så att jag skulle vara mer rörlig.
Victoria handlar och jag väntar, på Edison Mall. En av många timmar i "Skräckaffären".
Sedan var det Independence Day och det skulle vara stora festiviteter, vid en avbroarna över floden. Micke och hans fru Marie, kom. Hon hade bakat en stor gräddtårta med jordgubbar. På eftermiddagen åkte vi ner till bron, som då var avstängd. En stor scen var uppbyggd. En massa tillfälliga tält med olika servering eller flaggor och andra saker, att fira med, hade satts upp. Vi satte oss i gräset och lyssnade på artisterna, som uppträdde. När mörkret föll, brände man av ett halvtimmes långt och påkostat fyrverkeri.
Marie bjöd på hembakad jordgubbstårta, innan vi ilade iväg till firandet av Independence Day
Det bor prärieugglor på grannens gräsmatta. Dom är fridlysta och sitter på några uppsatta pinnar. Annars bor dom i hål i marken.
Nästa dag drog det in ett tropiskt åskväder. Vi var då på Edison Mall och det regnade så att nästan taken rasade in. TJ kom och klippte gräsmattorna.
Den 6:e körde vi upp till Daytona. Vi tog in på Super 8 hotellet på Atlantic Blvd och gjorde sedan stan. Det blev ett besök på Daytona Speedway och sedan svängde vi upp till Bruce Rossmyers HD-centrum. Tyvärr har han lagt ned butiken inne i själva Daytona och det kan påverka framtida Bike Week. Vi körde ned bilen på stranden och jag visade var jag kört 1956 och var de egentliga NASCAR tävlingarna började. Eftersom Daytona Beach är ett fredat område, så fick Victoria köra Chevan på stranden. Flickorna badade i Atlanten och Alexandra tog med sig lite sand och vatten, som hon skulle visa upp i skolan.
Daytona "the Worlds most famous beach". Men nu är det häftigt mycket hotell byggda där, som inte fanns 1956.
Victoria fick köra Surburbanen på Daytona Beach. Där var det lagligt.
På hemvägen körde vi in till Kennedy Space Center. Man fick gå runt och beskåda de enorma rymdraketerna, shuttlar, som hade landat och även gå in i det stora kontrollrummet, som man brukar se på teve, när det är uppskjutningar.
Sedan blev vi skjutsade i en handikappvänlig buss, över till Cape Canerval och blev visade alla avskjutningsramperna. Chauffören berättade också att det fanns cirka 4000 tusen alligatorer på området och att dom också var fridlysta.
Några av kompisarna som bodde i kanalen utanför tomten. Vem han är som fastnat i alligatorn, vet jag inte.
Så lade avfallskvarnen av. Den har ju stått i sexton månader, så det var en massa äckligt i den. Men Agneta kavlade upp ärmarna och på ett par timmar, så var den fixad igen. Alexandra inhandlade sin första BH och var mäkta stolt. Victoria har redan köpt en ansenlig mängd, både BH:ar och trosor. På eftermiddagen upptäckte vi att det fanns flera sköldpaddor, som säkert var 50 centimeter i diameter, på skölden
Originella vägskyltar, för Panther, vilda långsamma djur och arbetande straffångar.
Vi tog också en sväng ned till Everglades. Flickorna ville se något "indianreservat", men eftersom dum numera bor i vanliga hus, så var det inget spännande. Däremot så fick dom "klappa" och kela med en meterlång alligator, på en alligatorfarm.
Mikael tog oss på en visning av sin "hemstad" Venice. Där vi blev guidade runt stan och fick även nöjligheten att besöka honom i hans hem, där vi träffade Marie och "Bengtsson".
Daniel på Century Link, som fixade bredbandet och teven för oss.
See you later alligator. We´ll be back next year.
ELMIA Mässan 2014
Långfredagen åkte jag med Pölsan och Bettan till Huskvarna och ELMIA mässan. Jag slets ut sängen, redan klockan 07.45, för att vi skulle slippa sitta i en massa köer, till parkeringen och insläppet. Temat för året var Custom och Entusiastfordon.
Volvo Duett 1952a Några olika Folkor av varierande skick. Ej besiktingsbara. Skumt bygge av HD.
Orkesten som underhöll, var Tennesee Drifters, som med en repertoar täckande Johnny Cash och Hank Williams. Nedan följer några osorterade bilder, från dagens intryck.
HD sidovagn. Amazon 63a kraftigt ombyggd. Crom Vicke 56 och Buick 56 Dekaltrimmad Corvette.
Publikhav Veteran Indian (krigare) Volvodroska 1952 Volvolastbil 1932a
"Mesosten Krister Karlgrens Cadillac 63a
Amazonbygge.
Långsidan och fronten på en motivlackad lastbil Insläppet Importerad polisbil
Varning för påkörd älg
Årets Svenska Mässan MC Mässa, hölls den 23 - 26 januari. Som vanligt var det "smockat" med folk och publikrekordet hängde löst. Nytt för året var att man hade byggt bort de långa köerna, som gällt vid alla näringsställe. Nu hade man placerat flera stora "fik" runt om och dessutom hade man tagit hela H-hallen i anspråk för en jättestor buffé restaurang.
Största nyheten var att Harley Davidson presenterade sin nya motor med vattenkylda toppar. Många var rädda för att det skulle komma en ny "vattenbuffel" som V Roden hade med sin Porsche byggda vattenkylda motor. Men den här motorn var fin. Kylet var delat i två halvor som gömts på ett bra sätt i störtbågen.
Så presenterades alla de gamla fina märkena såsom, Indian, Victory och rena klassiker med både gamla och nya modeller.
Samtidigt hade ABATE sitt årsmöte, i en lokal på kongressavdelningen. Mötet var välbesökt och styrelsen visade upp en välskött verksamhet och bokföring, som mötet inte hade någon svårighet att godkänna.
Efter några timmar på MC mässan, där vi träffade massor av goda vänner, ABATEs trevliga årsmöte, ringde vi Färdtjänst och fick en skjuts hem igen, av en trevlig chaufför, som berättade att han var vald till "månadens förare" och skulle vara med i nästa månads Färdskrivaren.
Novemberlovet med Victoria och Alexandra till Danmark och Tyskland.
Vecka 44 reste vi, med flickorna till Danmark och Tyskland. Vi körde ned till Helsingborg och tog färjan över till Helsingör. Så övernattade vi på Villa Brinkley i Snekkesten, hos Anette och Erik. Hotellet ligger utefter Strandveijen, strax innan Louisiana och är anpassat för genomresande
En rolig sak är att man har en miniatyr av byggnaden, på bakgården, som hyser några marsvin
En annan sak som man gör är, att när det kommer ovanliga bilar, så fotograferar man dem på gården. Sedan görs det en årlig bok, där alla bilarna visas upp. Så vi bestämde att vi skall åka ned tillsammans med några andra entusiaster och våra "klenoder", ligga över och bli fotograferade också.
Vi planerade också att besöka Louisiana, men dessvärre var vi där på en lördag och då var det stängt. Våra oförvägna barnbarn tog tillfället och klättrade upp på den berömda magnetitskulpturen som står utanför, för att fotograferas. Efteråt läste de på en skylt att man fick "Icke pille".
Vi åt en underbar middag på en liten italiensk krog, Gorms, som låg alldeles intill. Där serverades vi utsökta rätter av Liv, som till en början var lite blyg. Men det tog sig.
Därefter körde vi ned till Köpenhamn, stannade vid Carlsbergs Bryggeri och kikade på "Den lille havfrue". Så upptäckte vi att vi hade "glömt" att lämna tillbaka nyckeln till hotellrummet (en söt liten sjöhäst", varför vi fick vända och köra tillbaka.
Även Glyptoteket och Vaxkabinettet var stängda och samtidigt varnade dom för stormen, som tagit en sydligare bana än beräknat, varför vi passerade Kongens By och körde mot Rödby. Det stormade friskt men vi fick den sista färjan över till Tyskland. Så meddelade dom att bron över till fastlandet, var avstängd. Massor av långtradare hade nattparkerat utefter huvudvägen. Men vi hade tur och hittade ett litet mysigt hotell inne i Burg. Det hade en trevlig restaurant, så efter att ha varit på Calles och bunkrat, gick vi in där.
Dagen efter var det kav lugnt och cirka 15 grader. Så vi körde vidare mor Hoch Wacht Bucht och hotellet som vi hade bokat där. Vi hade en tvårumslägenhet, med en spännande säng, som flickorna skulle ligga i. Deras SPA var dock för kallt, för att tillbringa någon längre tid i. Frukosten lagade vi själva i lägenheten.
Under dagen åkte vi in till Kiel, där Agneta och flickorna shoppade loss, i skoaffärer och butiker. Vi var också inne på Block House och åt middag. Jag tog som vanligt en 500 g T-bone och de andra tre nöjde sig med lite mindre köttbitar. "Vår" servetris hade gått hem för dagen, men vi blev väl omhändertagna av en annan flicka.
På hemvägen hade vi beställt buffé ombord och vi serverades av Emma och Isabel. Maten var rätt OK. Efteråt gick vi in i baren och spelade lite "vändåtta", för att få tiden att gå. Vädret var lugnt och hemresan händelselös, i övrigt.
Olika träffar och aktiviteter som vi varit på under sommaren 2013. På bland annat Nääs Slott, Råda Säteri och Nostalgicum.
Road trip done during the summer 2013
Kyden och Lillan följde med på en Road Trip vecka 29. Vi körde från Göteborg, via småvägar, ned till Bromölla. Vad har då lilla Bromölla, som kan intressera några gamla "motorburna ungdomar" ??? Jo, dom har BELLAS Place, ett 60-tals inspirerat ställe, som förutom 20 billiga och bra motellrum har en mycket bra restaurang med fullständiga rättigheter. Allt i den rock´n roll stil, som vi växte upp i. Själv bodde vi i Vanda Jacksons och Kyden och Lillan i Fats Dominos rum.
På kväller avnjöt vi en ljuvlig måltid, också den 60-tal, i restaurangen och serverades såväl (karlarna) öl som Jaeger. Allt under överinseende av den söta Malin. Hon berättade och förklarade allt på de frågor vi ställde.
Kvällsservicen Malin Hungriga motorburna ungdomar Frukostvärdinnan Hannah
Efter en god natts sömn, var vi tillbaka i restaurangen för att äta en vällagad och omfattande frukost. Då sköttes servicen av den lika söta Hannah.
Våra "muskelbilar" framför Nordens bästa retroställe.
När den rikliga och välsmakande frukosten var aväten, startade vi upp våra stora V8 och körde vidare mot Kalmar och Öland. Där landade vi i Färjestaden, mötte, av en slump Gunnar som vi var tillsammans med i Ft Meyer i vintras och dessutom inmundigade vi ett antal alldeles nykokta kroppkakor.
Kroppkakor på Öland
Den 6072 meter långa Ölandsbron är mäktig att passera.
Mätta och glada körde vi därifrån norrut och övernattade i Örserum, där vi fick lov att parkera våra dyrgripar inne på hotellets gräsmatta. Även här åt och drack vi gott. Jag plockade fram en "lummeflaska" (H-D jeepdunk) så att vi kunde få oss en liten wiskey i trädgården, tillsammans med Göran och Louise.
Min "reservdunk".
Följande morgon , efter ytterligare en god natts sömn, följda av en god frukost, styrde vi vidare via Gränna, ned mot Jönköping. Där vek vi av på 195an mot Hjo. Några mil innan Hjo, svängde av vid Gate och besökte deras fantastiska "Bisonoxefarm". Dom har 250 vuxna oxar och 25 kalvar, som fötts i vår. Tjurarna väger 1300 kilo (muskler) och kan springa i en hastighet av 70 km/tim.
I en armerad traktorkärra, får man åka ut och kolla närmare på de väldiga djuren, när dom ligger och vilar, eller äter. Men det är inga gosedjur, som man vill kliva av och kela med. Dom inger respekt.
Otämjde och därmed också vilda bisonoxar i den småländska skogen. Imponerande, men farliga om man kommer för nära.
Vi inhandlade en (massa) bisonoxekött, samt en smörkniv av bisonben och "hit the road" igen. Via småvägar körde vi genom Skövde och rondellen " Normän, max to varv i roendellen", till Alingsås, där lunchen avnjöts på Café Göta och där vi serverades av både innehavarinnan Paula och hennes mor. Dessvärre tände det sig en varningslampa i Thunderbirden, så dagen efter fick den göra en sväng till Olavis verkstad.
Nääs
Råda Säteri
Det var första gången jag var på den här träffen och jag ger den högsta betyg. Gott tillgängligt fika ( fast bra betalt ), mycket trevlig miljö och ett bra utbud av besökare. Och i göteborgstrakten, den träff som gästas av flest T-birds. Den här kvällen var det elva stycken. Bland annat en 56:a roadster, som jag inte sett tidigare.
Werna Nordquist från Radio 88 kom dit och gjorde några intervjuer, som hon sedan sänder i radio. Roger och Carina från Yankee Car kom och visade upp sin fina Pointiac.
HAMC Poker Run 6/7 2013 i Helsingborg.
Plattis Place
Som vanligt var Agneta och jag nere hos Plattis och det årliga Poker Runet där. Arrangörer är HAMC och start och mål ligger hemma hos Plattis. Vi körde hemifrån vid åttatiden, i strålande sol och hade en mycket trevlig resa ned.
Berndt (tysken) och jag sitter och ljuger för varandra
Cirka 300 bikers från hela Skåne och lite till, hade hörsammat inbjudan och redan vid 10-tiden var nästan varenda kvadratmeter av Plattis stora gårdsplan, fylld av parkerade motorcyklar. I några stånd såldes det kläder, smycken och jag passade på att signera böcker. Kommersen var livlig, även om solen fick oss att likna vilda indianer.
Den arrangerande klubben har en enorm rutin på att driva sådana här arrangemang. Det finns tält för anmälan och inskrivning, för speakern, grillningen och för något hundratal personer att sitta och äta. Maten som serverades var stora grillade köttbitar, med potatissallad och grönt. Vällagat och gott. Nedan följer några "mingelbilder" från evenemanget.
Många små flickor, dagen till ära klädda i "princesskjolar" var med sina föräldrar. Också allmänheten passade på att njuta av vädret och samtidigt fika och beundra alla de vackra motorcyklarna. Även "farbror blå" gjorde sig ett ärende, så att han kunde köra förbi.
På kvällen var det fest på klubben, men innan det plockade Plattis ut Rolls Roycen. Så körde vi ned till stan och Norra Hamnen, där vi åt en god middag på Pub RO. Berndt, en kompis till Plattis sedan många år, berättade: "När vi träffades första gången, sades det att alla bikers i Sverige kände Plattis. Jag frågade runt lite och det verkade stämma". När vi satt på restaurangen, frågade jag en kvinna vid bordet intill oss, om hon ville ta en bild av oss. "Skall jag plåta Plattis? sade hon och Berndt höll på att säcka ihop.
På natten sov vi som vanligt över i Plattis stora "Harley Davidsonsäng", under tiden han tog med sig Tina in i gästsoffan. Han bjöd sedan på en underbar frukost på verandan, innan Bernt grenslade sin hoj och körde mot Hamburg. Hans barnbarn fyllde år och han var beordrad hem. Agneta och jag styrde sakta upp, via småvägar. Kikade in på en marknad och bilutställning i Jonstorp och mötte Annika. Nere vid vattnet vid Mellbystrand, tog vi ett par bildet på Forden, med havet som bakgrund. Sedan käkade vi i Snapparp och var hemma vid 18-tiden. Trötta och varma. Återigen en underbar weekend i goda vänners lag.
Car & Bike Show hos Custom by Kent 11/5 2013
Vi var inbjudna att signera böcker hos Kent på hans Bil & MC Show den 11 maj 2013. Det var en fantastiskt lyckad tillställning, där han hade hyrt in en populär orkester som spelade från en uppbyggd scen och dessutom skulle underhålla på den efterföljande festen. Evenemanget var mycket välbesökt och man kunde se ryggmärken från nästan alla klubbar. Det mullrade hela dagen från ankommande gäster och det syntes inte en snut, så långt ögat nådde. Men trots det så var det inte ett enda brott, som förekom. Inte ens någon som pissade ute i naturen. Vädret var strålande och vi sålde slut på två av delarna i bikerserien. Av drygt 1000 hojar var det totalt bara 4 "SPRINGERGAFFLAR", konstigt för det var den gaffeln som jag älskade att köra. Här följer lite osorterade bilder från den minnesvärda dagen.
Agneta och jag tackar Kent, för att vi fick vara med på evenemanget.
Min operation nummer 33 (efter olyckan) blev att Dr Hans skar av en tredjedel på vardera sidan av min vänstra stortå. Eftersom den vridit sig inåt och försvårade det för mig att stödja på den.
Jag fick en "propp" i huvudet och drabbades av talsvårigheter, synrubbningar, diabetes 2 och en massa annat som tillhörde. Var av med körkortet flera månader, innan jag var tillbaka på spåret igen.
Alltnog, vi inledde 2012, med att jag fick en stroke. I det läget visste vi inte riktigt var STROKE var. Vi hade sett någon som blivit sned i ansiktet och haft svårt att tala, på grund av stroke. När den drabbade mig, var det återigen min hustru, som tog hand om saken. Det började med att jag blev (vanligt) sjuk och sov i tre dagar. Sedan tog Agneta mig i hampan och körde ned mig till Axessakuten. Där tittade en läkare på mig, tog några prover och remiterade mig omgående till Östra och medicinakuten. Ytterligare prover och så låg jag på en sal (9-1) i åtta dagar.
Stroken, jag skaffat mig hade slagit ut synen, balansen, talet min egna insulinproduktion, minnet och viss känsel. Jag fick lära mig att kolla insulinet själv och att injicera vid behov. Rätt skoj faktiskt. Utöver detta, fick jag stränga order på att motionera mer (jag som knappast kan gå tvärs över vardagsrummet), samt gå ned i vikt.
Åtta dagar senare kom jag hem igen, Nu har jag balanserat på slak lina så många gånger, så att snart är nog min tur slut. Om jag, likt katten har nio liv, så har jag förbrukat några nu. Det första 1989 med min pancrea, nästa 2002 med prostatan, 2002 med hjärtinfakterna, 2005 med olyckan, 2009 med gallan och sedan "sjukhussjukan" i bäckenet. Det gör inalles åtta. Så nu gäller det att dra ut på liv nummer nio, så länge som möjligt.
Profil: Björn Ljungquist
Född i Göteborg 1939 i direkt nedstigande led från Kals hustru Ada Constansia Lindströms bror, Gustav Mauritz 1886 - 1987. Den direkta kopplingen till Kal & Ada gav mig på 70-talet ett ”ständigt” medlemskap i Kals Åden. Tillsammans med Sven Schånberg på Göteborgs Posten ("Tala ve Kal") kartlade jag omständigheterna och förhållandena runt Göteborgsprofilerna. Morfar tog med mig runt på de platser där han och Kal lade grunden till det som i dag har blivit de symboliska Kal å Ada, bland annat nykterhetslogen ”Kvillebäckens Stjärna”. De byggde en "lada" vid Kvillebäcken där de spelade revy och drev med överheten.
Två bilder på nykterhetslogen Kvillebäckens Stierna troligen tagna 1910 vid Bultens fabrik på Hisingen. På den högra bilden så är Karl Alfred Olsson nummer tre i den bakre raden och Gustav Mauritz Lindström nummer fem. Båda är klädda i kubb. Ada Constansia (Lindström) Olsson är dam nummer två från vänster i bakre raden. Ada är mörkklädd och har en stor hatt.
./. Vi byggde en lada på Kvillebäckens strand. Ibland stod den i vatten ibland stod den på land ./.
En bild på styrelsen i Kvillebäckens Stjärna troligen tagen 1911. Karl Alfred Olsson är han i övre vänstra hörnet. Gustav Maurits Lindström är han som sitter nedanför. De andra har vi inte lyckats spåra.
Morfar berättade också om de ”vapensköldar” som han och Kal hade ritat, med de gamla grekiska symbolerna "tragik / komik", som förebild. Morfar, som hette Lindström i efternamn, hade förutom gripsen och kubben ett lindlöv och tre vågor i sin sköld. Sköldarna användes på vissa affischer för att göra reklam för deras revyer. När jag fick lov att överta den heraldiska skatten, lät jag en kamrat modifiera den och ersätta lindlövet och vågorna med en ljungkvist. Vapenskölden används nu som vårt "släktvapen" och finns här på hemsidans huvud.
"Fråga GT om allt" om Kal och Ada >>
Läs mer om Ur-Kal och Ur-Ada >>
Pappa arbetade på Järnvägen och under mina första levnadsår flyttade vi runt och bodde på en massa udda platser såsom Tvååker, Väring, Lesgård och Mölndal förutom i Göteborg.
Väring 1942 Jan, Maud och Björn
Som ung var det mest motorer och olika idrotter som intresserade mig. Min förmåga att organisera och delegera har gett mig tillfälle att arbeta en hel del inom den administrativa idrotten på såväl lokal som regional nivå och riksplan.
Svensk örlogsflagga
Glad rekryt med 13 månaders tjänst framför sig
Ombord på HMS Isbrytaren Atle
I lumpen hamnade jag i reparationsverkstaden, på bland annat Isbrytaren Atle och Älvsnabben. Där fick jag möjlighet att tillverka ”muckarkammar” i 5 mm aluminium, till både mig själv och olika kamrater. En lampa i form av ett ankare i mahogny, med stock av teak och kupor av sjökort, skänktes till en flicka i Lyckeby. Trettiofem år senare sökte jag upp henne, vid ett tillfälle då jag jobbade i Karlskrona. Hon erbjöd då att ge mig tillbaka lampan och sedan dess ha den hängt i mitt sovrumsfönster.
Gerlinde Lissner 1956 Berit Fohlin 1959 Lise Rassmusen 1957
Jag gick tidigt till sjöss och tillbringade åren fram till militärtjänstgöringen i Kungliga Flottan, ombord på olika fartygoch i en massa exotiska länder.
Jag på besök hos "Vildar och paradisfåglar"
1963 blev jag pappa och det förändrade mitt liv. Några veckor efter det att dottern Sussan fötts, sålde jag min lila-vita 50-års jubileums Ford V8 Crestline Victoria och införskaffade en beige Volkswagen 1300. Från att ha levt som sorglös ”motorintresserad”, fick jag ett föräldraansvar och försörjningsplikt.
Agneta och Micael Francke framför entrén till Frances Marina.